En alldeles vanlig raggarklubb där vem som helst får vara med. Så beskrivs Lappland city cruisers, klubben som håller i den stora cruisingen i Lycksele lördag den 29 juli.
– Roligt men mer jobb än man kan tro, berättar Vivi Dalfors Hövenmark.
Måttliga 50 kronor. Mer än så kostar inte en biljett. “No strings attached”. Ja, kravet är att deltagande bil är av amerikansk modell och inte skrot- färdig. Sisådär 500 bilar är vad man kan förvänta sig enligt Vivi Dalfors Hövenmark. Lappland city cruisers har varit med om arrangemanget sedan 2005 då klubben bildades.
Så många bilar i karavan under tre timmars tid kräver en hel del logistik som minst 20-talet funktionärer står för. Slingan för cruisingen är enkelriktad genom Lycksele och även om stan är avstängd för övrig trafik måste blåljusfordon kunna ta sig fram.
– Det händer att bilar får stopp och kan behöva lite “skruvning”. Eller, något så enkelt som slut på bensin eller en kylare i behov av vatten. Då rycker vi in säger Vivi. Dessutom är det meningen att klubben ska se till trafiksäkerheten. Till exempel att ingen sitter så att säga utanpå bilen. Alla som varit på en
Lappland city cruisers Detta är klubben för alla som är intresserade av jänkare. Du behöver inte äga en för att bli medlem i klubben, men när vi till exempel cruisar eller åker på någon bilträff är det naturligtvis bara jänkare som gäller. ”Stan lever upp, här finns ju något för alla. Gamla som unga, kvinnor och män” cruising vet att detta inte är helt ovanligt. Enligt Vivi är Motorveckan och cruisingen oerhört populär bland ortsbefolkningen – trots anstormningen. En förklaring är att besökarna är skapligt städade.
– Stan lever upp, här finns ju något för alla. Gamla som unga, kvinnor och män. Många åker långt för att komma hit, från Kiruna till Skåne. Men bara amerikanska bilar under cruisingen?
– Ja, men det man kan kalla triangelbilar, epa-traktorer och mopedbilar, har ju en egen cruising under veckan och motorhistorikerna sin.
Magnus Erixon