Under de senaste åren har allt fler fordon och saker påverkats av den så kallade elektrifieringen. Idag finns närmare 500 000 laddbara bilar i Sverige, och då har elektrifieringen bara börjat.
Elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta har under de senaste åren tagit fart på allvar. Bara under förra året nyregistrerades runt 95 000 nya elbilar och en bit över 66 000 laddhybrider, enligt statistik från Mobility Sweden. Av den totala nyregistreringen av personbilar under förra året stod laddbara bilar för 56,1 procent, jämfört med 45 procent under 2021.
– Vi ser en tydlig ökning av intresset för nya elbilar i Sverige, vilket bland annat beror på att modellutbudet ökat kraftigt och att det funnits styrmedel under del av året. Under 2022 var 33 procent av de nya bilarna en elbil, jämfört med 19 procent 2021. Det är en fin utveckling som placerar Sverige högt globalt, sa Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden, i samband med att statistiken presenterades tidigare i år.
2022 blev också året när elbilar såldes i större antal än laddhybrider. I april 2023 fanns nästan 470 000 laddbara personbilar i Sverige, varav 47 procent var elbilar. Prognosen för året från många är att 2023 blir året då elbilarna blir fler än laddhybriderna. Detta trots att klimatbonussystemet skrotades av nuvarande regering i slutet av förra året. Att de laddbara bilarna, framför allt elbilarna, är här för att stanna, är det få som säger emot. Detta vill Motorveckan i Lycksele ta till vara på.
En nyhet under årets upplaga av Motorveckan är eventet e-Power meet, som arrangeras under torsdagen. Bakom eventet står Retro Event.
– Vi vill visa att även Motorveckan är på väg in i framtiden. Eventet är inte bara
till för elbilar, utan för allt som traditionellt inte drivits på el, men som det nu finns substitut för, berättar Marino Carlsson, ordförande för Retro Event.
För det är inte enbart personbilarna som genomgått en elektrisk resa under de senaste åren. På fordonssidan finns idag som känt både lätta och tunga lastbilar och bussar. Men elektrifieringen har för- ändrat mer än så. Idag väljer allt fler att köpa eldriven gräsklippare, cirkelsåg och båtmotor, bara för att nämna några saker som elektrifierats under de senaste åren. I april släppte den spanska fordonstillverkaren Seat elmopeden MÓ 50 på den svenska marknaden, som har en räckvidd på upp till 172 kilometer. Så ska vi inte glömma de elsparkcyklar som på gott och ont blivit ett färdmedel för många.
– Vi hoppas att eventet ska bli ett forum i framtiden för att diskutera elektrifieringen. Oavsett vad vi tycker om den, så pågår den och forumet är till för att prata om hur vi hanterar den. Idag finns det oändliga branscher, allt från den tunga industrisidan som använder eldrivna truckar till personbilar. I vårt närområde utvecklas nu framtidens eldrivna snöskoter, säger Marino Carlsson
Årets event beskrivs som i sin linda. Målsättningen är att det med åren ska växa till att bli en mötesplats, både för privatpersoner och företag.
– Bland annat kommer Teslaklubben finnas på plats och besökare kan visa upp sina elbilar, berättar Marino.
Andreas Lindegren
Missa inte Torsdag 27/7 10:00