Våra älskade Mopeder!

Mopeden, ett simpelt fortskaffningsmedel som är älskat av många! Tuffa tonåringar i jeans och jackade kolvar. Vi säger oftast ”har fyllt moppe” när vi äntligen får köra mopeden lagligt! Det är en ålder att se fram emot och att minnas tillbaka till. Mopedåldern är en tid som väcker känslor hos alla som någonsin kört en.

Föreningen Lycksele TwoStroke har fattat detta och anordnar så Svenska Mästerskapet i Mopeddragracing under sommaren!

Mopeddragracing körs bara med tvåtaktare i 6 olika klasser samt en Tryout klass för nybörjare och på 201m med tidtagning. Klasserna är uppdelat i 3 huvudgrenar:

Veteran och ProMod samt Outlaw.

I veteranklasserna V50, V70 samt V90 är tanken att mopeden ska se så orginalliknande ut som möjligt.

I ProMod klasserna PM 50, PM 70 samt PM 100 är det friare med att bygga egna ramar, racebränsle, lustgas osv

I Outlaw så är det en gräns på 212cc i övrigt rätt lika som ProMod med egna ramar osv.

Regler runt hur mopeden får vara samt vilken säkerhetsutrustning som krävs styrs via ett reglemente som man kan läsa om på vår hemsida: lyckseletwostroke.se

Under 2017 så arrangerar Lycksele Twostroke 4 st SM deltävlingar där vi redan kört 2 deltävlingar och den 3:e sker under motorveckans invigningshelg 22-23/7 i Åmsele.

Vi följer upp med Stadsracet på tisdag 25/7 samt mopedutställning och mopedutflykt torsdagen 27/7

Kom gärna förbi och surra lite moppe!

Relaterat:

22/7 SM Deltävling 3, Åmsele

23/7 SM Deltävling 3 dag 2, Åmsele

25/7 Stadsracet, Centrum Lycksele

27/7 Utställning och Mopedutflykt, Centrum Lycksele

 

Saxat från Transportstyrelsen:
Innan vi fick gemensamma EU-regler för mopeder hade varje land nationella mopedregler. I Sverige hade vi två mopedklasser, klass I och klass II. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim.
Det som skiljde var att klass II var en enklare moped som fick väga högst 60 kg och ha högst 2 växlar eller automatväxel. Alla mopeder som vägde mer eller hade fler växlar tillhörde klass I och skulle ha mer utrustning, till exempel körriktningsvisare (blinkers) och bromsljus.
De äldre svenska mopederna har ett typintyg där det står om det är en klass I- eller klass II-moped. Denna tidigare indelning kan vara förvirrande idag, eftersom den inte stämmer med den nuvarande indelningen.
Publicerad i Motorveckan, Nyheter