Lycksele Motorklubb – en framgångssaga

En motorklubb, två anläggningar, tre sektioner och enastående arrangemang, så kan vi sammanfatta Lycksele Motorklubb som arrangerar många arrangemang under Motorveckan. För att göra en ordentlig djupdykning i hjärtat av klubben så beslutade vi att träffa en liten del av de eldsjälar som brinner för Lycksele Motorklubbs verksamhet.

Lycksele Motorstadion

Lycksele Motorstadion
Vi beger oss några kilometer österut genom ett industriområde och besöker Lycksele Motorstadion en onsdagskväll, då man kan tycka att det ska vara lugnt och fridfullt ute på anläggningen. Det kunde man genast stryka ur tanken, då man möts av en depå full av vuxna, barn och maskiner som arbetar runt om anläggningen. Anläggningen i sig ligger väldigt centralt, till skillnad från många anläggningar som ligger långt ute på vischan. Vi förbluffas av att här pågår verksamhet inte bara på ett ställe, utan spritt på flera ställen.

Motorcykel- och Snöskotersektionen
Vi stannar till vid Tomas Sjöström och Cecilia Tiger som bedriver motocross- och enduroverksamhet just denna kväll.
– Ikväll är det träningskväll på MC-banorna, där unga blivande stjärnor gör sina första träningar samsas med vuxna som i de närmaste tillhör eliten, säger Tomas Sjöström och pekar mot de aktiva.

Tomas berättar om det ökade intresset.

Tomas Sjöström, MC-/Snöskotersektionen

– Verksamheten gällande MC har ökat enormt sista åren, och vi börjar få till något riktigt bra här uppe på Motorstadion. Vi har även planer på att bygga ut ännu mer så fort ekonomin tillåter, säger Tomas.

Vi träffar även Cecilia Tiger, som är ansvarig för klubbens MC-satsning för tjejer.
– Enormt kul att få medverka till klubbens utveckling även på tjejsidan, som tidigare varit väldigt liten del av den totala verksamheten, säger Cecilia med ett leende.

Lycksele Motorklubbs MC- och Snöskotersektion har de senaste åren mer än fördubblat antalet aktiva förare, vilket har inneburit att man även hittat ny kraft till att utveckla sektionens anläggning och tävlingsverksamhet. Under Motorveckan kommer sektionen arrangera Motorsportens Dag 23 juli (tillsammans med resterande sektioner), en tävling i enduro. Det är ett samarrangemang med Retroevent i samband med Burnouten som går av stapeln på kvällen den 23 juli. På fredag den 27 juli klockan 10.00 då smäller det verkligen högt, då har man nämligen tänkt köra en skotercrosstävling på snö. Detta genom att man lyckats spara cirka 6500 kubikmeter snö från vintern.

Bilsektionen
Ett stenkast från Tomas och Cecilia, står ett annat gäng och planerar anläggningens bilbanor, det vill säga folkrace och rallycrossbanorna som ligger i anslutning motorcykelbanorna. En av dessa är anläggningsansvarige från Bilsektionen, Rolf Carlsson, som är en av många eldsjälar som berättar:

Ideellt arbetande denna sena kväll på Lycksele Motorstadion. Foto: Åke Bäckström

– Ikväll har vi arbetskväll inför Motorveckans tävlingar, det vi gör just nu är bland annat räckessättning för nya asfaltvelodromen till rallycrossbanan. Dessutom har vi grupperat oss i flertalet grupper som jobbar med lite mindre projekt, allt ifrån verandabygge på vår nya anmälan/anbudskur till städning, målning, eljobb och datajobb, säger Rolf Carlsson med glimten i ögat.

Bilsektionen har de senaste tio åren upplevt en enorm förändring på anläggningen och på de arrangemang/tävlingar man arrangerar.
– För 15 år sedan hade vi ett par vanliga folkracetävlingar per år, då rallycrossen låg i dvala. De sista åren bara så arrangerar vi SM i både crosskart och rallycross.  Rallycross som blir SM-premiär för klubben under Motorveckan, säger Johan Haraldsson, Bilsektionens ordförande.

Johan fortsätter.
– Tack vare Motorveckan så har vi lyckats med något som är få förunnat, att kunna ge tillbaka en stor del av energi och ekonomi till anläggningen. Vi är nu en styrelse som vill utvecklas och vara i framkant gällande bilsport i Sverige, säger Johan.

Vi förbluffas av klubbens energi och vilja framåt, detta är något vi sällan skådat i en ideell idrottsförening. Det är inte bara själva tävlingsbanorna som utvecklas, utan även alla kringliggande faciliteter, så som klubbstuga, spolplatta, depå, säkerhetssystem, servering, sekretariat, etc. Bilsektionen kommer att arrangera tre tävlingar och ett klubbgemensamt arrangemang. Drifting 21 juli, Motorsportens Dag på torget 23 juli, Rallycross 24 juli och publiksuccén Motorveckanracet (Folkrace) 26 juli.

Trollringen
Vi beger oss ca 15 km söderut, längs E12:an mot Umeå, till en fint belägen anläggning som inhyser klubbens kartingverksamhet (gokart). Där kommer vi också fram till pågående verksamhet, nämligen hyrkart. Detta är en anläggning som har sina anor från 70-talet som dock har renoverats och utvecklats gradvis hela tiden. Även här förekommer verksamhet av klubben som jobbar med att iordningställa anläggningen för både hyrkartsäsongen och Motorveckans tävlingar som klubben arrangerar.

Kartingsektionen
Vi möter upp kartingsektionens ordförande Christer Rönnlund, som ivrigt diskuterar tillbyggnationer och utveckling med övriga i styrelsen.
– År 2000 körde vi SM på denna anläggning, och vi vill nå dit igen, säger Christer.

Kartingtävling på Trollringen. Foto: Mikaela Åström

Christer berättar vidare.
– Just nu pågår hyrkartverksamhet på anläggningen, en grupp som har hyrt alla hyrkartar för att tävla sinsemellan. Samtidigt jobbar vi med att finjustera och färdigställa anläggningen för tävlingarna under Motorveckan, säger Christer med glädje.

Kartingsektionen har i år satsat extra mycket på nyrekrytering, då man anordnat så kallad ”Karting On Tour”, vilket innebär att man lånat Svenska Bilsportförbundets släpvagn innehållande olika kartmodeller för olika åldrar. Dessutom har man satsat hårt på en kartingskola för de allra yngsta vilket glädjande nog gett stor respons med många deltagare.

Man hoppas att denna insats ska locka fler unga aktiva förare, som väljer att gå vidare för att tävla och träna.
– Karting är inkörsporten för många sportgrenar, härifrån kommer de allra största Formel 1 stjärnorna. Vem vet, kanske har vi en Formel 1 förare om 15 år som kommer från vår kartingskola, skrattar Christer.

För visst slås man av engagemanget från dom små, man ser riktigt hur det lyser från ögonen när dom får sätta sig i en kart och börja köra. Kartingsektionen kommer att köra två tävlingar under Motorveckan, 21 och 22 juli kör man tävlingar här ute på Trollringen Kartingbana. De kommer även finnas representerade på Motorsportens dag 23 juli.

Klubben med hjärta och själ
Man förbluffas gång på gång hur de mesta av all denna verksamhet som Lycksele Motorklubb presterar, sker av ideella krafter som verkligen lägger hjärta och själ i sina sporter. Dessutom finner vi en vänlighet, hjälpsamhet från alla vi träffat och stött på. Känslan av att ”de här löser vi”, infinner sig väldigt fort. Man känner sig trygg så fort man äntrar Lycksele Motorklubbs anläggningar. En sak är säker, klubben andas framtidstro och hopp. Att man dessutom är i framkant på många områden och levererar riktigt bra arrangemang, ja det är minst sagt imponerande.

Fakta om klubben
Bildades: år 1945
Antal medlemmar: cirka 900 stycken
Sektioner: Bilsektionen, Kartingsektionen och Motorcykel- och Snöskotersektionen
Anläggningar: Trollringen Kartingbana och Lycksele Motorstadion.
Aktiva förare: över 100 aktiva förare i alla sportgrenar, från debutanter till yttersta elit.
Hemsida: www.lyckselemk.se
Facebook: www.facebook.se/lyckselemk

Publicerad i Lycksele Motorklubb