Det började som en Epa-traktor…

av: Andreas Holmström

Jag beundrar människor som lägger ner sin själ i det dom gillar och det spelar ingen roll om det är trädgården, bilen, cykeln eller musik -det är alltid lika kul att höra på en person som verkligen brinner för sin grej! Jag har hört ett antal gånger då Anders pratat om sin bil. Hur han arbetat med att slipa ner varje detalj –Att motorn ska vara något alldeles extra, och hur han beskriver varje detalj som det var världens viktigaste grej och det är precis den passionen jag beundrar! Därför bestämde jag mig för att åka hem till Anders för att göra ett litet “i garaget” reportage inför Motorveckan!

När jag ringer för att boka tid på den dagen vi bestämt att vi ska träffas är han förstås ute i garaget
“-Jag håller precis på sätta dit styrleden, det är ju roligare om den sitter där när du ska fotografera!”
När jag går ner för grusgången står garageporten öppen och jag kan skönja bygget.

“-Allt är nytt, ramen har jag gjort själv och motorn är på 300hk och kommer från en Volvo S60”
Bakom, i hörnet på garaget står karossen från en Volvo Duett. Den har han kapat, sänkt och modifierat.

 

Han har inspirerats av Ford GT40 säger han
Idén var att göra så att motorhuven och flaket öppnas på samma sätt som på den.
Han plockar ner en modellbil och visar.
“-Det här har alltid varit min favoritbil.”
Det är tänkt att bilen ska ha ett banracingstuk och jag märker att han lägger en hel del tid på att den ska se häftig ut.
“-Sedan gäller att få alla vinklar rätt så att bilen går stabilt. Man vill ju inte att den ska se ut som att den kan gå 300km/h och så törs man inte köra fortare än 30!!”
Grenrören är en prototyp från Volvo och han säger att den kommer att låta som en Ferrari eller en motorcykel när den är klar.
“-Jag älskar ljudet från Volvos 5 cylindriga”

EPA traktor från början
Från början var det en Epatraktor som Anders köpte år 2009.
“-Jag köpte den när pojken var 12år så att han skulle ha en Epa när han var 16… nu är han 20 och det blev aldrig en Epa.”
Idag är den SFRO byggbesiktigad så den kommer efter ett antal mindre åtgärder vara klar för gatan!
“-Jag beräknar vara klar med den till hösten och det kommer att kosta ungefär 40.000 till.. men nu när man nästan är klar så får det kosta vad det vill!”

Växellådan kommer från BMW 328.

Kommer att synas på Motorveckan!
Anders kommer att ställa ut sitt bygge på Bring Your Toy-utställningen på Torget under Motorveckans Måndag.
“-Jag hoppas att det blir bra väder eftersom att den är helt plåtren så rostar den väldigt fort om det regnar!

 

 

 

 

Fakta:

Ägare: Anders Granström
Amatörbyggt fordon
Helbur på balkram
stel bakaxel upphängd i 3-link och wattlänk samt coilovers från sellholm
Framvagn: Volvo 140 ombyggd till coilovers from sellholm och kortad kuggstångsstyrning
Motor: Fabriksny Volvo S60R, 300hk/400Nm
Drivlina: Växellåda från BMW 328.
Kaross: Modifierad Volvo Duett -62 till stepside
egenbyggt flak och bakskärmar.
Kaross choppad 10cm och sektionerad 7cm.
Bulan på taket sänkt 3cm
Två FIA-godkända stolarFälgar bak JR-10 10,5×18
fram JR-10 9,5×18
Däck bak 285x30x18
fram 245x30x18

Relaterat: Bring Your Toy

Publicerad i I Garaget, Nyheter Taggar: , , , , , ,