Benny Holmgren -Historien är väldigt viktig, man vill ju känna sin motorcykel!

Jag har hört så många historier om Bennys motorcyklar och alltid fascinerats av dom.

Jag hörde ryktesvägen att Benny hade en väldigt speciell motorcykel redo för sommaren och givetvis blir man ju väldigt nyfiken på vad det kan vara.

-Det visade sig vara två stycken varav en är en väldigt ovanlig Honda CBX 1000

“-Nu med dom två senaste har jag 14 stycken” säger han och skrattar!

Att komma in till Bennys garage är som att komma till en motorcykelutställning.

Det finns alla sorter, allt från mopeder. en Yamaha 125. Monark Blue Fighter, ett par

Harley Davidsson och en väl bekant för de flesta runt Lycksele – Den röda Honda Goldwing med sidovagn.

-Yamaha 125:an var faktiskt min första motorcykel. Det var med henne allting började!

säger han och berättar vidare att han fick tag i hon efter flera år åtskilt.

-Jag har fantastiskt roliga minnen med denna hoj, men om jag ska berätta allt så tar det ju hela dagen! skrattar han.

Och det är ju faktiskt precis det som är så roligt med Benny. Han har alltid en historia runt alla sina motorcyklar.

Alla dokument och historia tar han reda på och skriver ner.

Han upptäckte att alla som kommer och tittar på utställningar vill läsa om precis det objektet dom tittar på och därför har han fotograferat renoveringsprocessen samt skrivit kortfattat information om varje objekt som hänger med på utställningarna och är man intresserad av mer är berättar han gärna om allt du vill veta!

-Jag tycker att det är så kul att berätta för de som är intresserad!

 

Honda CBX 1000 -Kronjuvelen!

 

På frågan om han blir klar med sin samling säger han att han har väntat på kronjuvelen och kronjuvelen har han nu i sin samling! Honda CBX 1000, den första serietillverkade motorcykeln med över 100hk- 105 för att vara exakt!

-Rak 6:a, 24 ventiler och 6 st vakuum-förgasare.. visst är det vackert? säger han och jag kan inget annat än hålla med. Jag blir nästan stum av hur bra finish det är. Den ser precis ut som den skulle vara ny!

-det är precis så jag vill ha motorcyklarna

Den är 100% original, ända in till minsta dekal och motorn går helt perfekt!

Hur är den då att köra undrar man?

-Många har sagt att den där är ju bara till för att köras rakt fram! Riktigt så illa är det inte, men det är klart att man har respekt! Man får rysningar av motorn, nästan så att man blir rädd! skrattar han!

Just denna CBX är bland första årsmodellen med över 100hk som senare förbjöds i EU då dom ansågs vara för farliga!

Hur får han då tag i alla fina objekt? Det handlar om att ha stort kontaktnät och att aldrig ge upp! Benny beskriver det som att han sitter i en guldsits då den som säljer ett objekt till honom vet att cykeln kommer att bli renoverad!

-till exempel CBXen har jag vetat av i över 20år

 

Den gula Norton Commando!

 

Faktiskt så fick Benny tag i en Norton Commando precis innan Hondan. Det är den första engelska motorcykeln han renoverat.

-Precis en sån här gul Norton Commando har jag ett så starkt minne av. Vi satt vid ett fik då jag hörde ett väldigt speciellt motorljud som jag reagerade på -så kollade jag upp och såg precis en sån här Norton Commando. Det är något som satt sig på hornhinnan.

Just en sån Norton Commando var sista engelska cykeln att vinna Isle of Man

Han fick tag i detta renoveringsobjektet där det var ungdomar som hade tagit isär den och inte fullbordat renoveringen.

Han beskriver det som att dom hade nästan slagit isär den -men alla delar var med!

“-Jag fick alla delar lådor och när lådorna hade tagit slut hade dom stoppat de sista delarna i en blomkruka!”

 

Benny kommer att finnas på Motorveckan på dessa evenemang:

Klassikerträffen, lördag

MC-utställningen, söndag

Bring your Toy, måndag

Mopedutställningen, torsdag

Lyckselerundan, fredag

Con Cour De Charme, fredag

Publicerad i I Garaget, Motorveckan, Nyheter Taggar: , , , , ,